Bieżące projekty

[Poniżej znajdziesz szczegóły bieżących i planowanych projektów grupy. Przeczytaj i znajdź coś dla siebie!]

Pobierz plan pracy grupy problemowej na rok akademicki 2007/08 (niebawem).
  1. Opracowanie materiałów zebranych podczas obozu SKNG, który odbył się w lipcu 2006r. na Wolinie.
    Czytaj więcej...
    Przeczytaj o pracy grupy na Wolinie...
  2. Badanie punktów zapalnych w Wielkopolskim Parku Narodowym.
    Czytaj więcej...
  3. Nawiązanie kontaktu i rozpoczęcie współpracy z kołami naukowymi z innych ośrodków akademickich. Organizacja konferencji naukowej w jednym z parków narodowych.
    Czytaj więcej...
  4. Przygotowanie i prowadzenie warsztatów dotyczących problematyki odpadów w szkołach Mikroregionu Wielkopolskiego Parku Narodowego.
    Czytaj więcej...
    Relacja Agnieszki Lampasiak...
    Pobierz podziękowania od Dyrektora WPN za przygotowanie projektu Warsztatów śmieciowych: strona 1 strona 2
    Obejrzyj zdjęcia...
  5. Przygotowanie pokazów slajdów związanych z szeroko pojętą kwestią ochrony przyrody.
    Czytaj więcej...
  6. Zaprojektowanie tablicy edukacyjnej dotyczącej historii stacji kolejowej Osowa Góra położonej na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego.
    Czytaj więcej...
  7. Udział w organizacji obchodów Dnia Ziemi na WNGiG.
    Czytaj więcej...
  8. Inwentaryzacja Rogalińskiego Parku Krajobrazowego.
    Czytaj więcej...
    Ściągnij prezentację Oli Kurasz (sekcja geoinformacji) pt. "Tworzenie projektu GIS" (5 Mb)
    Obejrzyj zdjęcia ze spotkania z dyrektorem ZPKWW Januszem Łakomcem


    1. Opracowanie materiałów zebranych podczas obozu SKNG, który odbył się w lipcu 2006r. na Wolinie.

    Prace kameralne będą polegać na skonfrontowaniu zebranych materiałów z istniejącą literaturą przedmiotu. Wykorzystane zostaną opracowania naukowców z naszego ośrodka, m.in. praca dr D. Matuszewskiej pt.: "Funkcje turystyczne i konflikty w wybranych parkach narodowych Polski północno - wschodniej", a także rezultaty wcześniejszych badań SKNG, m.in. opracowanie pt. "Identyfikacja i analiza stref konfliktowych Wolińskiego Parku Narodowego". Niektóre konflikty natury prawnej wymagają ponadto przestudiowania obowiązujących aktów prawnych. W czasie prac badawczych na Wolinie nawiązano współpracę z sekcją Kształtowania i Ochrony Środowiska, dlatego też w powstającym opracowaniu zawarte zostaną również informacje uzyskane przez ww. sekcję, m.in. dotyczące lokalizacji nielegalnych wysypisk śmieci.

    Efektem finalnym działań grupy w tej dziedzinie będzie mapa przedstawiająca "punkty zapalne" Wolińskiego Parku Narodowego sklasyfikowane z uwagi na czynnik, który wchodzi w konflikt z nadrzędną funkcją ochronną parku. Mapa zostanie uzupełniona przez część opisową, syntetycznie przedstawiającą badane zagadnienie. W miarę możliwości opracowanie zawierać będzie również pomysły dotyczące rozwiązania istniejących konfliktów.

    O pomoc przy projekcie prosimy w pierwszej kolejności uczestników obozu na Wolinie, a także wszystkie inne zainteresowane osoby! Zaangażowani w projekt:


    Przejdź na górę strony



    1. Badanie punktów zapalnych w Wielkopolskim Parku Narodowym.

    Doświadczenia zebrane podczas obozu na Wolinie posłużą podczas przeprowadzenia badań o podobnym charakterze w Wielkopolskim Parku Narodowym. Badania oprócz wyników merytorycznych przyniosą również weryfikację przyjętej metodologii.


    Przejdź na górę strony



    1. Nawiązanie kontaktu i rozpoczęcie współpracy z kołami naukowymi z innych ośrodków akademickich. Organizacja konferencji naukowej w jednym z parków narodowych.

    Planuje się rozpoczęcie współpracy z kołami naukowymi (w szczególności kołami geografów) z innych uczelni w dziedzinie badania parków narodowych. Grupa zamierza zaproponować problematykę badań i używaną metodologię. Wiosną na terenie jednego z parków narodowych planowane jest przygotowanie konferencji naukowej, związanej z problemami badawczymi podejmowanymi przez poszczególne koła naukowe.

    26 października 2007 roku z inicjatywy Jacka Zatońskiego - kierownika sekcji KIOŚ i członka naszej grupy odbyło się spotkanie przedstawicieli poznańskich kół naukowych oraz organizacji działających w sferze ochrony środowiska przyrodniczego. Przedstawiciele poszczególnych jednostek nakreślili możliwe propozycje współpracy. Uzgodniono również termin kolejnego spotkania.

    Przedstawicielem naszej grupy podczas spotkania był Piotrek Basiński, który opowiedział zebranym o naszej działalności i osiągnięciach, wykorzystując dodatkowo dla uatrakcyjnienia przekazu prezentację multimedialną.

    Jedną z najciekawszych możliwości działania jest prowadzenie działań edukacyjnych w ramach tworzonego przez firmę Remondis centrum edukacji ekologicznej.

    Przejdź na górę strony



    1. Przygotowanie i prowadzenie warsztatów dotyczących problematyki odpadów w szkołach Mikroregionu Wielkopolskiego Parku Narodowego.

    Inicjatywa Działu Dydaktyki WPN polega na stworzeniu programu warsztatów skierowanych do dzieci ze szkół podstawowych. Celem warsztatów jest propagowanie wśród najmłodszych postaw ekologicznych. Zadaniem członków grupy jest przygotowanie programu zajęć związanego z szeroko pojętą tematyką gospodarki odpadami, segregacji śmieci, recyclingu. Zajęcia mają charakter warsztatów z aktywnym udziałem dzieci, przedstawiających problem w nowatorski i niebanalny sposób. Wykorzystano m.in. pomysł realizowany w Narwiańskim Parku Narodowym - budowę z odpadów różnego rodzaju rzeźb.

    Założenia warsztatów i ich program powstały jako wynik dyskusji na forum grupy, jednak największy wpływ na kształt całości miały Aga Lampasiak i Marta Krawczyk.

    Zajęcia po raz pierwszy odbyły się 1.12.2006 r. w Szkole Podstawowej w Puszczykowie. Grupę problemową reprezentowali Marta Krawczyk z Tomkiem Parusem oraz Aga Lampasiak z Jackiem Zatońskim, których wspierała pani Beata Lis z WPN. Nasi "nauczyciele" przeprowadzili świetne warsztaty. Dzieci były zachwycone! Nauczycielom również się podobało - na tyle, że chcieliby kontynuować współpracę z nami.

    8.12.2006 r. odbyła się kolejna edycja warsztatów. Sylwia Dusza, Marta Raczkowska i Paweł Kujaczyński oraz Sylwia Bartczak i Adam Król stanowili 2 zespoły, które działały w Szkoły Podstawowej nr 1 w Mosinie (przy współpracy pani Beaty Lis z WPN),natomiast Marta Krawczyk, Agnieszka Lampasiak i Paweł Bogawski zaprosili do wspólnej nauki i zabawy dzieciaki w Szkole Podstawowej w Trzebawiu (towarzyszył im przedstawiciel WPN Andrzej Purcel).

    Trzecia edycja warsztatów odbyła się 16.01.2007 r. w ramach półkolonii organizowanych przez WPN. Zajęcia odbywały się w siedzibie Dyrekcji Parku w Jeziorach. Marta Makuch i Ania Nowak oraz Aga Lampasiak i Piotrek Basiński prowadzili zajęcia dla dzieci z Rogalinka i Szreniawy.

    Niestety, z różnych przyczyn zajęcia w ramach warsztatów śmieciowych odbywały się tylko w czasie semestru zimowego 2006/2007 i nie były już kontynuowane na wiosnę. W nowym roku akademickim 2007/2008 planujemy wznowienie warsztatów, wykorzystując życzliwość pracowników Działu Dydaktyki WPN (który w międzyczasie zmienił nazwę na Centrum Edukacji Ekologiczniej).


    Zapraszam do przeczytania relacji Agnieszki z warsztatów, które odbyły się 18.01.2007 w Jeziorach w ramach półkolonii organizowanych przez WPN(Zdjęcia pochodzą z innych warsztatów, ponieważ na razie nie dysponujemy fotografiami z tego dnia).

    Relacja Agi Lampasiak...

    Aga w roli nauczycielki

    18 stycznia 2007 już po raz kolejny przygotowaliśmy warsztaty edukacyjne dla dzieci ze szkół regionu Wielkopolskiego Parku Narodowego pod hasłem: "Śmieci mniej - przyrodzie lżej".

    Tym razem nasze zajęcia były jednym z punktów programu półkolonii zorganizowanych w siedzibie WPN w Jeziorach. Dzień zaczął się pochmurno, od samego rana miasto tonęło w deszczu. Niektórzy niewyspani, inni trochę spóźnieni - ale i tak najważniejsze, że wyjechaliśmy z Poznania z uśmiechem na twarzy.Tak naprawdę nie mogło być inaczej. Już sam fakt, że zaledwie 20 km na południe od miasta jest tak piękny Park Narodowy spowodował, że z radością wydostaliśmy się z zatłoczonych poznańskich ulic.

    Wjechaliśmy do Parku. Cudowna cisza. Poczułam, że tam życie zwalnia - szum drzew, krople deszczu, błękitna tafla jeziora Góreckiego parę metrów dalej...Nie mogliśmy jednak zapomnieć, po co tam pojechaliśmy; Pracownicy Parku przyjęli nas bardzo serdecznie. Ciepła herbata na rozgrzanie (w końcu to styczeń, nawet jeśli tylko z nazwy) i zabraliśmy się do pracy.Zaczęliśmy od przygotowania "materiałów", czyli przejrzenia sześciu ogromnych czarnych worków na śmieci, które czekały tam na nas od poprzednich zajęć. Gdy o 10:00 przyjechały dzieci wszystko było gotowe.

    Kto to posprząta?!

    Spotkanie zaczęło się pogawędką pana Andrzeja Purcela, który krótko scharakteryzował WPN począwszy od położenia, na osobliwościach Parku skończywszy. Następnie najmłodsze dzieci (zerówka, pierwsza klasa) przeszły do muzeum. Po zwiedzaniu przygotowano dla nich bajki, gry i oczywiście pyszne drożdżówki, na które czekały z niecierpliwością. Pod nasze skrzydła trafiła reszta dzieci - grupa Marty i Ani liczyła ponad 20, Piotra i moja - 10 osób.

    Każde z przeprowadzanych przez nas zajęć są unikalne i jedyne w swoim rodzaju, choć opierają się na tym samym scenariuszu. Warsztaty prowadziliśmy równolegle, dlatego mogę opowiedzieć jedynie jak to wyglądało w grupie prowadzonej przez Piotra i przeze mnie.

    Zaczęło się bardzo energicznie - zabawa "każde zwierzę co ma pierze fruwa" rozkręci każdego, zwłaszcza jeśli prowadzi ją Piotr. Szybko pierwsze lody zostały przełamane i mogliśmy działać dalej. Zajęcia mają m.in. na celu usystematyzowanie wiedzy na temat segregacji odpadów, zaczęliśmy więc od pytań: czym są odpady, kiedy przedmiot staje się "śmieciem", co to jest środowisko. Gdy dzieci podzieliły się swoją wiedzą na ten temat zaczęliśmy rozmawiać o tym, co robić ze śmieciami. 4 kolory pojemników na odpady były im już dobrze znane ("u nas pod sklepem są takie"), więc szybko rozpoczęliśmy zabawę. Na środku klasy powstała ogromna góra śmieci, które należało odpowiednio posegregować.

    Segregujemy

    Ruch, hałas, chaos - parę minut i wszystko uprzątnięte!

    Wspólnie sprawdziliśmy czy wszystko znalazło się w odpowiednich pojemnikach, wyjaśniliśmy parę "problemowych" odpadów. Energia dzieci nie słabła, dużo radości sprawiło im zgniatanie plastikowych butelek - zawsze znajdą się jacyś żywiołowi chłopcy, którzy pomagają nam pokazać reszcie grupy, jak należy wyrzucać butelki PET ("nie, kochane dzieci, nie o niedopałki papierosów nam chodzi").

    Próbowaliśmy również przekazać dzieciom, że warto segregować odpady, bo dzięki temu zmniejsza się zużycie surowców pierwotnych. To, że oszczędza się drzewa wiedzą wszyscy, dla niektórych niespodzianką było, że można zaoszczędzić piasek, czy ropę naftową. Do kolejnej zabawy podzieliliśmy klasę na dwie grupy - jedna otrzymała surowce wtórne, druga gotowe produkty, zadaniem dzieci było dobrać się w pary. Nie raz musiały nieźle główkować, nawet my nie zawsze wiemy, że np. z butelek PET może powstać bluza polarowa, a z puszek aluminiowych niektóre części w aucie.

    Twórcy smoka ze swoim dziełem

    Ciekawym momentem dla mnie jest zawsze chwila, gdy "staję się" drzewem i jednocześnie jestem celem dla papierowych kulek zgniecionych przez dzieci :) W ten nietypowy sposób próbujemy im uświadomić zbiorową odpowiedzialność za przyrodę. Same opowiadały, że idąc na spacer zabierają ze sobą woreczki na śmieci. Wspólnie obejrzeliśmy zdjęcia i wszystkie dzieci były zgodne, że znacznie lepiej wyglądał las bez śmieci pomiędzy drzewami, w którym aż kipiało od zieleni.

    Całe zajęcia trwają około 1,5 godz., później czeka na nas (tak, tak, również na prowadzących) budowanie smoka ze śmieci. Czasem zastanawiam się, jak takie małe dziecięce główki mogą pomieścić tyle pomysłów. Smoki wychodzą rewelacyjnie! Najważniejsze jednak, by dzieci zapamiętały, że warto segregować odpady, bo wiele rzeczy można przetworzyć i wykorzystać ponownie. Jeśli nie wierzycie, to spójrzcie n a smoki - ich piękne zęby zrobione z wytłaczanek po jajkach, grzbiety z kubeczków po jogurtach czy nogi z plastikowych butelek.

    A to nasz smok!

    Ten dzień w Parku był wyjątkowy zarówno dla dzieci jak i prowadzących warsztaty - jego uwieńczeniem było ognisko; po raz pierwszy zdarzyło mi się smażyć kiełbaski w czasie deszczu. Na koniec z dumą muszę powiedzieć, że po skończonym ognisku śmieci zostały dobrze uprzątnięte :)

    W projekcie udział biorą:


    Przejdź na górę strony



    1. Przygotowanie pokazów slajdów związanych z szeroko pojętą kwestią ochrony przyrody.

    Celem pokazów jest przybliżenie uczestnikom slajdowisk bogactwa przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego parków narodowych i innych obszarów chronionych. Ponadto pokazy mają zachęcić studentów WNGiG do włączenia się w prace grupy.

    Poszukujemy osób, które chciałyby przedstawić swoje zdjęcia z polskich (i nie tylko) parków narodowych, a także zdjęcia związane tematycznie z ochroną przyrody!!


    Przejdź na górę strony



    1. Zaprojektowanie tablicy edukacyjnej dotyczącej historii stacji kolejowej Osowa Góra położonej na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego.

    Nieczynna stacja kolei w Osowej Górze jest zakończeniem linii kolejowej, która w przeszłości przywoziła na teren obecnego Wielkopolskiego Parku Narodowego licznych turystów. Od 1999 roku ruch pociągów na tej linii został wstrzymany, budynek stacji ulega stopniowemu niszczeniu, a na torowisku obserwuje się proces wtórnej sukcesji ekologicznej. Celem działań grupy jest zaprojektowanie tablicy edukacyjnej opisującej historię linii kolejowej, stacji Osowa Góra oraz otaczających terenów. Ponadto tablica ma przybliżać turystom problem wpływu ruchu turystycznego na obszar parku. Ustawienie tablicy ma zapobiec dalszej degradacji budynku stacji. Końcowym efektem winno być włączenie stacji Osowa Góra jako jednego z punktów do istniejącej ścieżki dydaktycznej Osowa Góra - Jezioro Budzyńskie.

    Poszukujemy wszelkich materiałów dotyczących historii lini kolejowej prowadzącej na Osową Górę oraz samej stacji końcowej. Szczególnie zależy nam na starych mapach, pocztówkach i zdjęciach prezentujących stację końcową i otaczający teren w przeszłości.

    Zaangażowani w projekt:


    Przejdź na górę strony



    1. Udział w organizacji obchodów Dnia Ziemi na WNGiG.

    Grupa we współpracy z sekcją KIOŚ planuje uczestniczyć w przygotowaniu obchodów Dnia Ziemi na naszym wydziale. Przygotowywana jest druga edycja konkursu fotograficznego dotyczącego tematyki przyrodniczej. Wszelkie informacje związane z poprzednią odsłoną konkursu dostępne są tutaj. Kolejne punkty programu obchodów Dnia Ziemi zostaną wypracowane w ramach dalszych działań grupy.



    Przejdź na górę strony



    1. Inwentaryzacja Rogalińskiego Parku Krajobrazowego.

    Wspólny projekt kilku jednostek działających w ramach SKNG. Przeprowadzenie inwentaryzacji na terenie Rogalińskiego Parku Krajobrazowego przy wykorzystaniu technologii GPS. Zebrany materiał zostanie poddany obróbce komputerowej przy użyciu oprogramowania ArcGIS. Efektem pracy będzie szereg warstw mapy numerycznej, pomocnych przy przygotowywaniu Planu Ochrony Parku.

    7.11.2006 na spotkaniu połączonych sił 5 sekcji (Grupa Problemowa Parki Narodowe, sekcje: KIOŚ, społeczno-ekonomiczna, turystyki i rekreacji oraz geoinformacji) gościł Janusz Łakomiec - Dyrektor Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Wielkopolskiego. Razem z Panem Dyrektorem przyjechał również Maciej Łochyński, który w ZPKWW zajmuje się opracowywaniem planów ochrony (z wykorzystaniem oprogramowania ArcGIS). Celem spotkania było ustalenie szczegółów współpracy, m.in. szczegółów technicznych dotyczących używanego oprogramowania, używanych warstw itp.

    Podczas spotkania Pan Dyrektor przedstawił ogólną koncepcję współpracy. Wszystkim bardzo spodobało się zaangażowanie i pasja, z jaką opowiadał o projekcie. W efekcie spotkania ustalono, że współpraca rozpocznie się od skierowania do dziekana i opiekuna koła odpowiednich pism. Po nawiązaniu porozumienia między dyrekcją ZPKWW, a władzami Wydziału możliwe stały się dalsze działania z naszej strony.

    Spośród 5 wstępnie zainteresowanych sekcji ostatecznie do projektu przystąpiły 3: sekcja TiR, sekcja geoinformacji oraz inicjator całego przedsięwzięcia - Grupa Problemowa Parki Narodowe. Początkowo zakres inwentaryzacji obejmować miał dziedzictwo kulturowe oraz infrastrukturę turystyczną Rogalińskiego Parku Krajobrazowego. W czasie prac przygotowawczych uzmysłowiono sobie, że wstępnie zaproponowany zakres inwentaryzacji jest zbyt szeroki i postanowiono ograniczyć prace do sfery infrastruktury turystycznej. Jednym z powodów były trudności w przygotowaniu jednoznacznego schematu wykonania części terenowej dla obiektów kulturowych. Zastanawiano się nad stopniem uszczegółowienia zbieranych informacji. Wyzwaniem stało się stworzenie takiego schematu postępowania, który byłby czytelny i możliwy do zastosowania również przez osoby nie posiadające dużego zasobu wiedzy z dziedziny historii sztuki, krajoznawstwa etc.

    Po ustaleniu głównego tematu inwentaryzacji prace koncentrowały się nad stworzeniem schematu bazy danych oraz formularzy do inwentaryzacji terenowej. W pracach uczestniczyło wiele osób, jednak największy udział mieli Ola Kurasz, Piotrek Basiński, Agnieszka Lampasiak i Paweł Kujaczyński. Starano się, aby zakres zbieranych informacji uwzględniał punkt widzenia osoby zarządzającej terenem oraz turysty odwiedzającego obszar parku. W trakcie konstruowania schematu bazy danych wzorowano się częściowo na rozwiązaniach stosowanych w inwentaryzacji krajoznawczej prowadzonej przez PTTK, uwzględniono również prowadzony przez PTTK program inwentaryzacji obiektów turystycznych dla niepełnosprawnych "Turystyka dla wszystkich". Przygotowany schemat bazy danych jest zgodny z zaleceniami określonymi w "Standardzie Danych GIS Systemu Informacji Przyrodniczej", stworzonym przez Macieja Łochyńskiego. Ostateczna baza danych została podzielona na 4 części: baza komunikacyjna, noclegowa, gastronomiczna i uzupełniająca.

    Wyjście w teren zostało poprzedzone zgromadzeniem jak największej ilości informacji na temat infrastruktury turystycznej Parku. Chodziło o wstępne rozeznanie co do przebiegu szlaków turystycznych, umiejscowienia obiektów noclegowych, żywieniowych etc. Na tej podstawie planowano trasy dla poszczególnych grup inwentaryzacyjnych.

    Prace terenowe prowadziło 10 grup. Każda dysponowała jednym lub dwoma odbiornikami GPS, mapą, cyfrowym aparatem fotograficznym, a także formularzem do opisu obiektów. Dla każdego obiektu widniejącego w schemacie bazy danych zbierano pewne informacje opisowe, wykonywano fotografię oraz mierzono lokalizację GPS. Wszystkie zebrane dane zostały następnie zarchiwizowane w formie elektronicznej. Prace terenowe wymagają drobnych uzupełnień związanych z pominięciem niektórych obiektów (ze względu na pomyłki, brak możliwości przebycia szlaku itp.).

    Informacje zebrane w czasie prac terenowych wymagają opracowania. Należy zebrać je w obrębie jednej wspólnej bazy danych, a następnie uzupełnić o dane niemożliwe do pozyskania w terenie. Z danymi poszczególnych obiektów należy powiązać ich zdjęcie, a także informację o położeniu. W końcowej fazie wszystkie wyżej wymienione informacje należy poddać transferowi do programu ArcGIS. Tak opracowany materiał może posłużyć do dalszych analiz zarówno pracownikom ZPKWW, jak i członkom SKNG.

    Kalendarium:

    Zespół realizujący projekt (członkowie i sympatycy Grupy Problemowej Parki Narodowe, sekcji TiR i sekcji geoinformacji):
    Koordynatorzy:

    Zespół:


    Przejdź na górę strony